نمایش خبر نمایش خبر

2300 هکتار از اراضی شهرستان بافق زیر کشت پسته

2300 هکتار از اراضی شهرستان بافق زیر کشت پسته



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، حمید عسکری مدیریت اداراه جهاد و کشاورزی بافق در گفتگو با خبرنگار این هفته نامه به سوالات مطرح شده پاسخ داد .
افق کویر: وضعیت گیاهان دارویی در بافق چگونه می باشد؟
 فعالیت در زمینه گیاهان دارویی از اسفندماه سال1393 توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بافق و دکتر مفتاحی زاده و مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان آغاز شد. ابتدا با هماهنگی های لازم مکان یابی و علاقه مندان در این زمینه آموزشهای لازم را دریافت و با ایجاد و راه اندازی 3 مزرعه پایلوت گیاهان دارویی در 3 دهستان کوشک، مبارکه و سبز دشت عملاً کار کاشت گیاهان دارویی کلید خورد. 
افق کویر: پیرامون نحوه و نوع گونه هایی که در بافق کشت می گردد توضیحاتی ارائه دهید.
گونه هایی همچون به لیمو، نعنا فلفلی و بادرنجوییه در مرحله اول بصورت آزمایشی کشت و خوشبختانه دارای عملکرد مثبتی در 2 گونه از آن بودیم. در سال 94 گونه هایی همچون زوفا،گل راعی، سرخارگل و خار مریم و کدو طبی کشت شد و خوشبختانه در 3گونه از این گیاهان به عملکرد قابل قبولی دست یافتیم. در حال حاضر در شهرستان 10 هزار قلمه به لیمو در فضای گلخانه ای در حال ریشه دار شدن بوده و در اوایل سال 96 قابل انتقال به مزارع می باشد. همچنین طی برنامه ریزی های به عمل آمده چندگونه جدید بصورت بذر در اوایل فروردین ماه سال آینده برای دهستان های کوشک و سبز دشت در نظر گرفته شده که متقاضیان با مراجعه به واحد زراعت و باغبانی مدیریت می توانند در این زمینه فعالیت نمایند. 
افق کویر:باتوجه به اینکه شهرستان بافق از نظر شرایط آب و هوایی برای پسته خوب است چرا بازدهی خوبی ندارد؟ 
سطح زیر کشت پسته در شهرستان بافق 2300 هکتار
 می باشد که از این سطح حدود 1300 هکتار بارور بوده و با میانیگین عملکرد 2/1 تن در هکتار پسته خشک که با گل گیری های صورت گرفته عملکرد 350/3 نیز بدست آمده ،اما با توجه به شوری بالای منابع آب و خاک و گرمای شدید در فصل تابستان و بعضاً عدم تامین نیاز سرمایی درختان پسته، این محصول در شهرستان بافق نیاز به مدیریت ویژه ای دارد که در صورت مدیریت صحیح، عملکرد خوبی می تواند داشته باشد .
افق کویر: چه توصیه ای برای پرورش ماهی دارید؟ آیا اقلیم بافق برای پرورش ماهی مناسب است؟
 در شهرستان بافق با توجه به منابع آبی شامل129حلقه چاه و 135 رشته قنات پتانسیل مناسبی برای پرورش انواع ماهیان آب شیرین تا لب شور وجود دارد. پرورش ماهیان گرمایی مانند ماهی سفید دریای خزر، کپور معمولی و کپور ماهیان چینی و تیلاپیا و خاویار (گونه فیل ماهی) و همچنین ماهی سردابی قزل آلای رنگین کمان در این آب ها صورت گرفته است. وجود مرکزتحقیقات ملی آبزیان امتیاز ویژه ای برای شهرستان است و در کنار آن سایت آبزی پروری در 10کیلومتری بافق و استخرهای دو منظوره بخش کشاورزی باعث رونق صنعت آبزی پروری شده اند از این رو شهرستان بافق مقام اول پرورش ماهی را در استان دارد.
افق کویر:وضعیت کود شیمیایی در بافق چگونه می باشد؟
از ابتدای سال جاری حدود 510 تن از انواع کود شیمیایی که عمد آسوپرفسقات تریپل (کودریشه) و کودسرک        می توان کود اوره را نام برد در سطح شهرستان توزیع گردیده، کودشیمیایی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه تعاونی روستایی استان تأمین و حدود 600 تن مصرف سالیانه این شهرستان می باشد.